4B ved Karlshus skole vant norgesmesterskap i batterijakten

Foto: Elever ved 4. klasse ved Karlshus skole holder opp sjekk. - Klikk for stort bilde4B er vinnere av batterijakten 2023! Amalie Klevås Håkonsen

Hipp hurra! 4B ved Karlshus skole vant 1. plass i batterijakten og er dermed norgesmestere!

450 kilo batterier

Elevene i 4B har samlet inn 450 kilo batterier og det er den beste plasseringen en skole i Råde har hatt i bakterijakten noen gang! Batterijakten arrangeres av Miljøagentene, og målet er å samle og resirkulere batterier som ofte kastes i restavfall. Elevene i 4B ble i dag overrasket da ordfører René og rektor Tomas ankom klasserommet med presse fra Moss avis og NRK som skulle dekke feiringen. Det ble skikkelig hurra-stemning da elevene fikk vite at de hadde vunnet norgesmesterskap. Ordfører René Rafshol overleverte sjekk fra Miljøagentene på 20 tusen kroner. I tillegg fikk elevene kake for å markere 1. plassen.

Har lært masse

Det er lærer Ingrid Kaugerud Hagen-Kristiansen som har tatt initiativet til batterijakt i 4B og elevene har lært masse av batterijakten. - Vi har lært at det er dumt at batteriene havner i naturen, fortalte elevene. - Og at det er viktig å teipe batteriene så det ikke skal bli brann.

Om batterijakten

Batterijakten er en klassekonkurranse for 4. klasse arrangert av Miljøagentene. hvor elevene skal samle inn brukte batterier, og sørge for at de gjenvinnes i stedet for at de havner i søpla, eller enda verre – i naturen. Batterijakten er en morsom, miljøvennlig og lærerik konkurranse, som både skaper engasjement og samhold i klasserommet. I 2022 deltok over 800 klasser, og landets batterijegere samlet inn over 120 tonn husholdningsbatterier til gjenvinning! Hvert år kjøper vi nordmenn over 2000 tonn husholdningsbatterier, og før Batterijakten ble startet opp i 2013 ble under 1 av 3 batterier levert til gjenvinning i Norge. Resten ble kastet i restavfallet, eller enda verre i naturen! I år har over 19. 000 fjerdeklassinger vært med på Batterijakten, og totalt har årets batterijegere samlet inn over 138 tonn med brukte batterier! Det er omtrent like mye som vekta av 28 voksne elefanter, og dessuten ny innsamlingsrekord i Batterijakten!

Har du batterier som skal kastes?

Miljøbilen er regelmessig i både  Saltnes og Karlshus. Miljøbilen er et tilbud fra MOVAR til privatpersoner. Her kan du gratis levere farlig avfall og småelektronikk direkte til våre dyktige ansatte, som tar imot og hjelper til med sortering på lastebilen. Tilbudet kommer i tillegg til de ordningene som allerede finnes gjennom forhandlere og gjenvinningsstasjonene MOVAR har i Moss og Vestby. Næringsdrivende kan ikke benytte denne ordningen.

Kjøreruta til Miljøbilen - MOVAR IKS