Innbyggerne stilte spørsmål under helgens parkfestival

Vriksomhetleder teknisk Geir Glote, Miljørådgiver Kristine Bergseng, Kommunedirektør Inger Skaprholt Fjeld. - Klikk for stort bildeVriksomhetleder teknisk Geir Glote, Miljørådgiver Kristine Bergseng, Kommunedirektør Inger Skaprholt Fjeld.

Under helgens parkfestival sto Råde kommune på stand. Innbyggerne ble oppfordret til å si sin mening om hvordan Råde skal utvikles.

Miljørådgiver Kristine Bergseng vil ha dine tips

Helgens parkfestival gikk som vanlig av stabelen i uke 41 og temaet på den kombinerte musikk- og matfestivalen var denne gangen «smaken av Råde». Kommuneledelsen og fagfolk sto på stand og svarte på spørsmål om vann og avløp, utvikling av friluftsområder, planarbeid og diverse spørsmål om kommunen.

Friluftssatsninger
Kommunen ønsket spesielt innspill til utforming av Tusenårsplassen, Karlshusskogen og Motemyra, i tråd med prinsippene i Vi i Råde-prosjektet: snakker vi sammen - skaper vi sammen. Tusenårsplassen, Karlshusskogen og Moltemyra er områder kommunen ønsker skal bli brukt og det ønskes derfor innspill til hvordan best mulig utvikle disse områdene til glede for befolkningen.

Har du forslag til hvordan friluftsområdene kan bli bedre? Disse kan du sende til Kristine Bergseng på e-post: kristine.skjaeggestadbergseng@rade.kommune.no. Merk e-posten: forslag til friluftsområde.

Vei, vann og avløp
Kommunen har flere spennende vei, vann og avløpsprosjekter og som det er viktig å informere om. Råde kommune ønsker med sine VA-anlegg å:

• øke sikkerheten i vannforsyningen
  • sikre vannkvalitet til forbruker
  • minimere forurensingsutslipp
  • optimere transport av avløpsvann til renseanlegg
  • redusere risiko for oversvømmelser
  • Her kan du lese mer om kommunenes vei, vann og avløpsprosjekter: https://www.rade.kommune.no/tjenester/plan-bygg-og-eiendom/kommunale-regionale-og-statlige-prosjekter/kommunale-prosjekter/vann-og-avlopsprosjekter/

Egenberedskap
Representanter fra kommunen informerte også om beredskap, hva man bør ha hjemme og ga råd om egenberedskap. Det anbefales det at man for tre døgn lagrer blant annet ni liter vann, to pakker knekkebrød, en pakke havregryn og medisiner du er avhengige av. Hele eksempelet på et beredskapslager og mer informasjon om beredskap kan du finne på Råde kommunes nettsider: https://www.rade.kommune.no/tjenester/beredskap/