Nå tilbys det vaksinasjon mot mpox (apekopper) for risikogruppe 2 og 3

Råde kommune tilbyr vaksinasjon mot apekopper til risikogruppe 2 og 3 til innbyggere i Fredrikstad kommune. Fredrikstad tilbyr vaksinering for alle risikogruppene fra kommuneri hele Østfold. Vaksinen er gratis, men det påløper en egenandel for konsultasjon på 250 kroner for første dose og 150 kroner for andre dose.

Illustrasjonsfoto: Vaksine som holdes opp. av person i hvit frakk. - Klikk for stort bilde Pexels.com

Vaksinasjon mot mpox

Kommunene skal nå tilby vaksinasjon mot apekopper til risikogruppe 2 og 3. Risikogruppe 1 får tilbud i spesialisthelsetjenesten. Fredrikstad kommune tilbyr vaksinasjon mot apekopper til innbyggere i risikogruppe 2 og 3 i hele Østfold ved Vaksinasjons- og smittevernkontoret i sentrum.

Prioriterte grupper

Personer med økt risiko for smitte blir prioritert for vaksine. Det er prioriteringsgruppe 1 og prioriteringsgruppe 2 som nå får tilbud om vaksine. Gruppe 3 tilbys ikke vaksinasjon.

Dersom du er i risikogruppe 2 eller 3 og ønsker vaksine kan du bestille time digitalt via Helseboka på kommunens hjemmeside eller på vaksinetelefonen i åpningstiden. Vaksinasjon og smittevern - Fredrikstad kommune

Tabell: Inndeling av grupper som anbefales tilbud om PPV mot apekoppevirus (prioriteringsgrupper)

Inndeling av prioriteringsgrupper som anbefales tilbud om PPV mot mpox (apekoppvirus).

Tabell over grupper som er aktuelle for primær preventiv vaksinasjon, PPV, mot mpox
Prioritet Personer tilbudet gjelder for
Gruppe 1 (får tilbud i spesialisthelsetjenesten) - Menn og transpersoner som selger sex til menn. -Menn eller transpersoner som har sex med menn, OG som er hivpositive ELLER står på hiv-PrEP
Gruppe 2 (får tilbud i kommunehelsetjenesten) - Menn eller transpersoner som har sex med menn, OG som har risikoatferd (hyppig parterbytte, tilfeldig sex, gruppesex eller chemsex), OG som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia de siste 24 måneder,