Viktig informasjon om Koronatesting i Råde

Testasjonen i Råde er klar for åpningI tråd med nye føringer fra regjeringen og smittetrykket i Råde gjøres det endringer knyttet til håndtering av koronaviruset.

Det er ikke lenger behov for registering av positive selvtester og av den grunn legges smittesporingstelefon ned og portal for registering av egentester stenges fra 30 april.

Dette betyr at det ikke lenger blir rapportering av antall smittede.

Hvis du har nyoppståtte luftveissymptomer og føler deg syk bør du holde deg hjemme. Det er ikke lenger behov for å teste seg, og du trenger ikke være hjemme fire dager ved covid-19. Kontakt lege dersom du har behov for helsehjelp.

Oppdaterte anbefalinger

Anbefalingene om covid-19 som nå gjelder er:

• Hold deg hjemme hvis du føler deg syk, og unngå kontakt med personer som har risiko for å bli alvorlig syke dersom du har nyoppståtte luftveissymptomer.
  • Du trenger ikke holde deg hjemme i 4 døgn.
  • Kontakt lege hvis du har behov for helsehjelp.
  • Du trenger ikke teste deg med selvtest. Hvis du likevel har fått en positiv test, gjelder de samme rådene om å holde deg hjemme hvis du føler deg syk.
  • Du trenger heller ikke registrere positive selvtester hos kommunen.

Det gjelder egne anbefalinger for de som har økt risiko for å bli alvorlig syke med covid-19.
 Råd og informasjon til risikogrupper og pårørende (fhi.no).
Les mer om hva du gjør ved nyoppståtte luftveissymptomer (fhi.no).

Legevakten

Den tidligere koronalegevakten er nå avviklet. Alle innbyggere i Råde skal kontakte den ordinære legevakten på 116 117 dersom de trenger tilsyn fra lege og i tillegg skal testes, eller trenger råd fra helsepersonell ved koronasmitte eller symptomer på korona.

Trenger du hjelp?

Ta kontakt med Mosseregionens legevakt på telefon 116117.
Ring medisinsk nødnummer 113 når du trenger akutt helsehjelp.

Mer informasjon og generelle spørsmål.

Besøk  helsenorge.no og fhi.no for mer informasjon om koronaviruset, testing og andre relevante spørsmål

Test stasjonen Råde kommune
Skoleveien 5