Kontaktinformasjon og innsyn
Hva kan vi på byggesaksvakten hjelpe med?
Dette er et tilbud for de som ennå ikke har sendt inn bygge-/delesak. Har du spørsmål om pågående byggesaker, kontakter du saksbehandler i saken.
Skriftlig forespørsel
Dersom du ønsker skriftlig svar på byggesaksrelaterte spørsmål, kan du sende oss en forespørsel per e-post til postmottak
Skriv ditt gårds- og bruksnummer og adresse innledningsvis i e-postens emnefelt.
Vi kan gi informasjon om:
- Om byggetiltaket er søknadspliktig
- Hvorvidt du kan søke (og bygge) selv, eller må ha hjelp av fagfolk (ansvarlig søker)
- Hvordan du søker og hvilken dokumentasjon som kreves
- Hvor du kan finne gjeldende lover, forskrifter og bestemmelser (Plan og bygningsloven, forvaltningsloven, TEK17 og SAK10)
- Hvor du kan finne gjeldende reguleringsplan- og kommuneplanbestemmelser for din eiendom
- Hvordan du bestiller situasjonskart og naboliste
- Hvordan du bestiller forhåndskonferanse, hvis du har behov for det
- Hvor du finner søknadsblanketter
Vi kan dessverre ikke hjelpe med:
- Å vurdere om byggetiltaket kan godkjennes. Dette må vurderes av saksbehandler når saken er mottatt komplett for behandling
- Å fylle ut søknadsskjemaer eller kontrollere søknaden din
- Å vurdere om dokumentasjonen er god nok for å få behandlet saken
- Å vurdere en sak som er til behandling hos en annen saksbehandler
Har du en pågående sak?
Vi foretrekker at du bruker e-post
Har du en pågående sak i Råde kommune og ønsker å vite status eller sende inn ytterligere dokumentasjon ønsker vi først og fremst at du sender oss en e-post til postmottak.
Skriv referansenummeret fra brevet du har fått fra oss som står innledningsvis i e-postens emnefelt. Vi vil svare deg innen rimelig tid.
Forhåndskonferanse
Dersom du har konkrete planer om et søknadspliktig tiltak, kan du bestille en forhåndskonferanse. For ytterligere informasjon se informasjon om forhåndskonferanse.