Evaluering

Evaluering på tjenestenivå knyttes til systematisk informasjonsinnhenting, analyse og vurdering av både tjenestetilbudet i den enkelte tjeneste og samhandlingen mellom tjenester. Evaluering på dette nivået er viktig for kunnskapsutvikling, læring og forbedring.

Eksempler på hvordan evaluering gjennomføres på tjenestenivå i Råde kommune:

Evaluering av samarbeid og samhandling mellom tjenester foregår i samarbeidsmøter på ledernivå mellom tjenestene, og i samarbeidsforum der flere tjenester deltar i fellesskap (for eksempel i SLT-koordineringsmøter).

Evaluering i barnehager og skoler skjer på arenaer som foreldremøter, elevråd, foreldrearbeidsutvalg (FAU), foreldreråd og skolemiljøutvalg. På denne måten sikrer vi medvirkning og evaluering. 

Elevrådet skal fremme fellesinteressene til elevene på skolen og arbeide for å skape godt lærings- og skolemiljø. Foreldrerådet og FAU skal fremme fellesinteressene til foreldrene og medvirke til at elever og foreldre tar aktivt del i arbeidet for å skape godt skolemiljø. I skolemiljøutvalget er elevene, foreldrerådet, de ansatte, skoleledelsen og kommunen representert. Elevene skal engasjeres i planlegging og gjennomføring av det systematiske arbeidet for helse, miljø og sikkerhet ved skolen.

SU - Samarbeidsutvalget - er et felles utvalg for virksomheten, med representanter både fra skole, SFO og barnehage. SU har foreldrerepresentanter fra skole og fra barnehage, ansatte representanter fra skole/SFO, representanter fra elevrådet, en politisk valgt representant og virksomhetsleder. 

Det gjennomføres ulike varianter av brukerundersøkelser og måling av brukertilfredshet på en rekke tjenesteområder i kommunen. Barnehager og skoler i Råde kommune gjennomfører Foreldreundersøkelsen fra Udir.  Denne informasjonen gir verdifull innsikt som grunnlag for evaluering og videreutvikling av kommunens tjenestetilbud.

Mer om Brukerundersøkelser finner du her.

Det er i BTI-handlingsveiledere lagt opp til jevnlig evaluering av prosesser som gjennomføres i forbindelse med oppfølging av tiltak på individnivå.