Samhandlingsrutiner

Rutiner for samhandling mellom tjenestene i kommunen finnes i handlingsveiledere.

Hva beskriver handlingsveilederne

Handlingsveilederne beskriver veien fra uro til handling som inneholder beskrivelse av hvordan ansatte skal gå frem og handle i de situasjoner hvor de opplever at ting ikke er helt greit. Handlingsveilederne beskriver i tillegg hvordan foresatte skal involveres, og inngå som del av samhandlingen til beste for barnet/ungdommen. Der finnes tydelige rutinebeskrivelser knyttet til hvordan man går videre med ulike involveringer og tiltak.

Samhandlingsverktøy

Som del av kommunens handlingsveileder for Bedre tverrfaglig innsats (BTI) er det utviklet beskrivelser av rutiner for samhandling mellom tjenester. Alle samhandlingsverktøy vedrørende tverrfaglig samarbeid knyttet til barn, unge og deres familier ligger tilgjengelig som del av handlingsveilederen, og skal sikre åpenhet og trygghet rundt arbeidet, for alle involverte. Ansatte gjøres kjent med innholdet jevnlig, og verktøyene utvikles i tråd med tilbakemeldinger og behov.

Stafettlogg

Vi bruker stafettlogg i samhandlingen rundt barn og unge.

Dette er et digitalt verktøy hvor alle involverte kan logge seg inn og ha oversikt over tiltak, oppfølging og evaluering rundt barnet/ungdommen.

  • Loggen ivaretar taushetsplikt og opprettes etter samtykke fra foresatte.
  • Loggen skal forhindre brudd i oppfølgingen, og sikre at noen til enhver tid er ansvarlig for å holde tak i saken. 
  • Stafettlogg kan opprettes ved små utfordringer, som er av kort varighet, eller ved behov for mer varige tiltak.
  • Loggen kan overføres mellom barnehage og skole, og kan dermed bidra til kontinuitet og stabilitet i oppfølgingen og videreføring av tiltak som har god effekt.

Ved å benytte loggen unngår man å måtte starte på nytt ved overgang til ny barnehage eller ved overgang til skole. Loggen kan også opprettes før barnet starter i barnehage.