Tverrfaglige samhandlingsarenaer

I Råde kommune gjennomfører vi tverrfaglig samhandling på flere måter. Tverrfaglig samhandling er av stor betydning for tidlig innsats overfor barn og unge som er i risiko og det er vesentlig av vi også kan samhandle på systemnivå i våre tjenester og virksomheter.

Gjennom tverrfaglig samhandling får tjenestene bedre og gjensidig forståelse og oversikt over hverandres oppgaver. 

Her er en oversikt over tverrfaglige møter og samhandling som gjennomføres i Råde kommune både på tjeneste- og individnivå.

BTI-møter (bedre tverrfaglig innsats-møter)

Dette er barnehagens/skolens møte, hvor barnehage/skole melder inn saker via Styrer/rektor og leder møtet. Saker som skal drøftes i BTI-møte, tas opp med nøkkelpersoner og ledelsen ved barnehagen/skolen først i tråd med BTI modellens nivå 0 og nivå 1, mer info om BTI finner du her. 

Prosedyrer for BTI- (bedre tverrfaglig innsats) møter. (PDF, 883 kB)

Faglige nettverkssamlinger Barnehager

PPT i Råde og Våler inviterer pedagogisk personale (2 – 3 stk.) fra alle barnehagene pluss spesialpedagogene til 3 faglige nettverkssamlinger pr. barnehageår.

Åpen tid

PPT inviterer til et fast samarbeid med den enkelte barnehagen 1 - 2 ganger pr. halvår. I forkant av «Åpen tid» oppfordres den enkelte barnehage v/styrer eller fagansvarlig til å melde ifra om behov for å drøfte aktuelle saker.

Rutiner for Faglige nettverkssamlinger Barnehager og Åpen tid (PDF, 693 kB)

Samarbeidsmøter med skolen

Samarbeidsmøter er skolens møter med faste representanter fra skolen og PPT. Temaer i samarbeidsmøtene kan vare elevsaker, vurderinger av spesialpedagogiske behov, spesialundervisning, drøfting vedrørende tiltak for elever med minoritetsbakgrunn, kartleggingsrutiner, ordinærundervisning, veiledning av ansatte på skolen, ol. Det skrives referat fra samarbeidsmøtene som sendes til partene i møtet.

PPT og skole rutiner og samarbeid 2022-23 (PDF, 2 MB) 

Ansvarsgruppemøte

En ansvarsgruppe er en kommunal gruppe som i samarbeid med person evt. foresatte og / eller person planlegger, iverksetter og følger opp støttetiltak rundt personer med omfattende sammensatte behov for hjelp fra flere kommunale instanser.

Overføringsmøter barnehage – skole

Overføringsmøter er møte mellom barnehage og barneskole som tar utgangspunkt i to sentrale forutsetninger:

  •  Skolens tidlige samarbeid med foreldre og den enkelte barnehage
  •  Grenseobjekter

Skolene i Råde tar imot barn fra både kommunale og private barnehager. Skal alle barn og familier ha samme forutsetning for en god oppstart på skolen er det viktig at det legges til rette for samarbeidsarenaer i form av overgangsaktiviteter.

Det første formelle møte mellom foreldre, barnehage og skole arrangeres i regi av skolen og har som intensjon å avklare gjensidige forventninger, mer om overgangsrutiner finner du her;  Overgangsrutine barnehage og barneskole (PDF, 633 kB)

Samarbeidsmøter SLT (samordna lokale tiltak for å forebygge rus og kriminalitet blant barn og unge)

Gjennom tverrfaglige og tverretatlige samarbeidsfora søker vi å avdekke bekymringer omkring ungdomsmiljøene og iverksette tiltak. Hovedmålgruppen til SLT er i hovedsak unge i alderen 13-18 år. I SLT – gruppen sitter representanter fra helsestasjon, barnehage, grunnskole, videregående skole, PPT, psykisk helse- og rusarbeid, barnevern, NAV, kvalifisering og arbeidstrening (inkludert flyktning tjenesten), kultur- og fritid og politiet.

SLT- koordinator i Råde kommune kontakter du her.

Oppvekstteam

Oppvekstteamet er et tverrfaglig sammensatt team bestående av representanter fra pedagogisk-psykologisk tjeneste, helsestasjon, barneverntjenesten, psykisk helse og rus, NAV, kommunepsykolog og familieveileder(e), og tildelingskontoret i tillegg til fagkompetanse etter behov.

Samhandling iverksettes når oppgaven krever ulik kompetanse for å bli løst. Oppvekstteamet skal jobbe aktivt for å invitere inn aktuelle personer som trengs for å løse oppgaven best mulig. Den enkeltes kompetanse og kunnskap skal bidra til å skape en større forståelse, som gir oss merviten og bredere grunnlag for gode løsninger.

Mandat for Oppvekstteam finner du her. (DOCX, 246 kB) 

Fraværsteam

Fraværsteam (Tverrfaglig team/skolefraværsteam) «eies» av skolen og ledes av rektor med faste deltakere fra Skolehelsetjenesten, Barnevern og PPT. Fraværsteamet kan utvides med flere deltakere når skolens plan for oppfølging av skolefravær krever det.

Ressursteam mot mobbing

Barnehager og skolene skal ha gode rutiner for å forebygge krenkelser som mobbing, vold og rasisme. Hovedregelen er at henvendelser knyttet til mobbing, vold og rasisme først skal gå til barnehagen/skolen. 

Beredskapsteamet mot mobbing er et sikkerhetsnett når barnehagen/skolens rutiner ikke er iverksatt eller ikke har ført fram.

Tverrfaglig oppgavemøte

Tverrfaglig oppgavemøte - hensikten er å samhandle og samarbeide på tvers av virksomheter i kommunen for å ivareta arbeidet rundt barn og unge. Møtet har faste deltakere fra skoleeier, skolene, Barnehagemyndighet, virksomhetsleder virksomhet familie, leder for PPT, leder for psykisk helse, BTI og kommunepsykolog. Vi arbeider etter at "Oppgaven er sjefen", så andre ressurspersoner blir invitert etter behov.

Tverrfaglig oppgavemøte vil videreføres i barnehage / skoleåret 2022-2023.