17. mai 2020 i Råde

Utlånt fra Tomb videregående skole.Hva skjer på Nasjonaldagen i Råde kommune? 17.mai er en dag mange gleder seg til, og nå er programmet for denne annerledes men flotte dagen klart.Til og med NRK nasjonalt kommer og filmer.

Annerledes feiring med 17. mai-film og bilkortesje i bygda

Vi gleder oss til 17. mai. Selv om det heller ikke i Råde blir en tradisjonell 17. mai feiring med barnetoget slik vi kjenner det, så er ikke 17. mai avlyst. Den skal selvsagt feires, men på alternativ måter.

Det viktigste er at vi unngår at større folkemengder og holder sosial avstand på minst 1 meter.

Regjeringens rammer for gjennomføring av 17. mai-feiringen 2020

Program for 17. mai i Råde kommune

08.00 Flaggheising på Helsehuset, Spetalen og Tomb
           Råde skolemusikkorps, Saltnesmusikken og Råde musikkorps vil spille.
08.00 17. mai video for bygda og av bygda legges ut* (filmen ruller og går hele dagen)
09.00 Bilkortesjen "stiller opp" rundt kirken og klokkergården
09.30 Bilkortesje starter litt før, for å komme presis ut  **  VEIBESKRIVELSE MED GATENAVN (PDF, 183 kB)og KART  (PDF, 324 kB)
09.45 NRK nasjonalt filmer på direkten
ca.11.00 Kortesjen ankommer Heia-krysset
ca.11.40-45 Kortesjen ankommer Saltnesbekken
13.00 Vi synger Ja vi elsker, med hele Norge så vil.....
          Råde skolemusikkorps gå rundt å spille rundt Helsehuset
          Saltnesmusikken gå fra Saltnesfjellet og spille rundt på Saltnes

*17. mai. video for og av bygda.

I forbindelse med 17. mai feiringen i Råde i år skal vi vise en 17. mai video for bygda og av bygda. Denne vil vises på våre Facebooksider og på nettsiden vår, samt på Moss Avis sine sider. Filmen kan du se hele dagen.

**Bilkortesjen

• Deltakere av kortesjen:
    • Vi inviterer de som skal være med i kortesjen til å pynte kjøretøyet til randen og å lage lyd
    • Viktig å være ute i god tid da kortesjen må starte å kjøre presis kl. 09.30 pga av filmingen til NRK
    • Følge oppstilling som angis
    • Farten vil ca. være 20 km/t
    • Viktig å følge vanlige trafikkregler og smittevernregler
  • Publikum:
    • Vi oppfordrer folk til å ikke parkere langs veiene der kortesjen skal går (se ruten over)
    • Tidspunktene over hvor kortesjen vil være er kun et estimat. Vi oppfordrer til å holde utkikk og ørene åpen.
    • Vi håper folk står på eiendommene sine der hvor det er mulig.
    • Antall personer i grupper ute må ikke overstige 20 personer. Alle må holde minst 1 meters avstand.
    • Det er mulig for flere grupper á 20 personer å oppholde seg på samme område, men med god avstand.
    • Det hadde værs så moro å få inn filmsnutter av kortesjen. Send det gjerne til kommunen på epost. caap@rade.kommun.no

Vi ber om tålmodighet med oss da vi er er førstereist kortesjearrangører.

17. mai arbeidsutvalget i Råde kommune består av følgende:

• Merethe Ekeberg, leder merethe_ekeberg@msn.com, mobil 986 97 874
  • Kristoffer Vindenes