Felleskap, inkludering og tilhørighet

Rammeplanen

  • Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner
  • Alle barna skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i felleskap i alle aktiviteter i barnehagen
  • Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap
  • Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet, trygghet til å leke, utforske og lære

For barna betyr det

  • Vennskap
  • Varierte erfaringer 
  • Trygt lekemiljø
  •  Voksne som bryr seg
  • Felles opplevelser
  • Å være en viktig del av felleskapet
  • Opplevelse av likeverd og utvikling
  • Ivaretakelse av vennskap.

Kjennetegn

  • Vi ser glade og fornøyde barn
  • Vi hører barn som bruker begrepene «vi» og «oss»
  • Vi ser barn som har blikkontakt når de kommuniserer
  • Vi ser barn som verdsetter annerledeshet
  • Vi ser og hører barn som hjelper hverandre uoppfordret
  • Vi ser at alle har noen å være sammen med
  • Vi ser barn som har gode relasjoner over tid
  • Vi ser barn som er trygge i møte med andre

Kjennetegn på god praksis

  • Personalet møter barnet med respekt
  • Personalet har ansvar for å bli kjent med alle barna
  • Personalet er varme og grensesettende
  • Personalet er tilstedeværende
  • Personalet skaper gode møtepunkter mellom barn/barn og voksne/barn