Felleskap, inkludering og tilhørighet
Rammeplanen
- Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer og bidra til at barna, i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner
- Alle barna skal ha like muligheter til å bli sett, hørt og oppmuntret til å delta i felleskap i alle aktiviteter i barnehagen
- Barnehagen skal aktivt legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap
- Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet, trygghet til å leke, utforske og lære
For barna betyr det
- Vennskap
- Varierte erfaringer
- Trygt lekemiljø
- Voksne som bryr seg
- Felles opplevelser
- Å være en viktig del av felleskapet
- Opplevelse av likeverd og utvikling
- Ivaretakelse av vennskap.
Kjennetegn
- Vi ser glade og fornøyde barn
- Vi hører barn som bruker begrepene «vi» og «oss»
- Vi ser barn som har blikkontakt når de kommuniserer
- Vi ser barn som verdsetter annerledeshet
- Vi ser og hører barn som hjelper hverandre uoppfordret
- Vi ser at alle har noen å være sammen med
- Vi ser barn som har gode relasjoner over tid
- Vi ser barn som er trygge i møte med andre
Kjennetegn på god praksis
- Personalet møter barnet med respekt
- Personalet har ansvar for å bli kjent med alle barna
- Personalet er varme og grensesettende
- Personalet er tilstedeværende
- Personalet skaper gode møtepunkter mellom barn/barn og voksne/barn