Dysleksivennlig skole

Denne nettsiden skal være til hjelp for foresatte som har et barn som har fått dysleksi-diagnose. Kommunen og foresatte skal gjøre det de kan for å tilrettelegge slik at eleven opplever mestring og læring på skolen.   

Mistanke om lese- og skrivevansker

Skolen tar en “Dysmate screeningtest” dersom man mistenker at en elev kan ha lese- og skrivevansker. Dette er en test for å avdekke dysleksi. Hvis testen viser at eleven kan ha dysleksi, blir eleven henvist til PPT for videre utredning, i samarbeid med foresatte. 

Utredning hos PPT

En skriftlig vurdering fra PPT danner grunnlaget for elevens rettigheter. Denne inneholder detaljert informasjon om hva eleven har behov for og særlig: 
• Har eleven behov for datahjelpemidler (lesehjelpemidler og skrivehjelpemidler)? 
• Hva er nødvendig datautstyr (PC, nettbrett)? 
• Har eleven behov for lydbøker eller andre former for tilrettelagte bøker? 

Hvordan kan foresatte involvere seg?

Dysleksi kan være arvelig. Når et barn har dysleksi, er det derfor sannsynlig at én eller begge foreldrene også har det. I dialog med foreldrene må skole og PPT ta særlig hensyn til foreldrenes eventuelle egne vansker. 

Hva kan foreldre gjøre?

  • Vær språklig aktiv med barnet. Snakk om ting dere har opplevd, ting dere ser, ord som ligner på andre ord osv.
  • Les høyt for barnet, eller lytt til lydbok sammen med barnet.
  • Spør skolen om opplæring i dataprogrammene barnet bruker.
  • Vurder sammen med skolen om barnet bør få tilpassede lekser, ikke lettere lekser.
  • Foreldre skal ikke overta lærerens rolle! 
    Skolen/lærer skal hjelpe foreldre til å veilede barnet sitt riktig.
  • Godt samarbeid mellom hjem og skole. Læreren har hovedansvaret for at dialogen mellom skole og hjem blir god.
Elever sitter ved pulten og leser - Klikk for stort bildeRåde kommune er en dysleksivennlig kommune. Pexels.com

Undervisning

Elever med lese- og skrivevansker har behov for struktur og tydelige beskjeder, tilpasset opplæring, ikke mindre opplæring. Det skal legges til rette for god opplæring av datahjelpemidler og støttende veiledning.

Hjelpemidler

Det finnes mange gode læremidler og verktøy for elever med lese- og skrivevansker. Det er skolens ansvar å sørge for at elevene har det han/hun trenger tilgjengelig, og at eleven får opplæring i bruken av disse. 

  • PC/nettbrett
    Barneskole: Trenger eleven pc i tillegg til iPad? Snakk med skolen!
  • Opplesning/markere tekst
  • Digitale lærebøker
  • Lydbøker
  • Lese- og skriveverktøy

 

Elever leser bøker - Klikk for stort bildeDet finnes mange gode læremidler og verktøy for elever med lese- og skrivevansker. Pexels.com

Rettigheter

Stønad fra NAV hjelpemiddelsentralen

Elever med spesifikke lese- og skrivevansker kan også søke NAV om å få stønad til hjelpemidler, for eksempel pc og programmer til pc. Det finnes utfyllende informasjon om dette på NAV sine nettsider.

Tilpasset opplæring

Opplæringsloven gir elevene rettigheter. Rettighetene er styrt etter behov og ikke etter diagnose.  Alle elever har rett til en opplæring som er tilpasset deres behov. Dersom den tilpassede opplæringen ikke er, eller kan være, tilstrekkelig til å gi eleven et tilfredsstillende utbytte, har eleven krav på spesialundervisning.

Fritak og tilrettelagt eksamen grunnskolen (10.trinn)

Eleven kan få fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål.  Eleven kan ha rett til tilrettelagt eksamen. 

Fritak og tilrettelagt eksamen videregående skole

Elever som går studieforberedende utdanningsprogram kan søke Statsforvalteren for fritak for vurdering med karakter i 2.fremmedspråk.  Ordningen gjelder ikke for faget engelsk.