Nyheter - Karlshus skole

Prøveprosjekt: Skolefrokost for elever på 5.-7.trinn - oppstart i løpet av september

Frokosten serveres i henhold til gjeldende smitteverntiltak.

Mer informasjon kommer.

Skoleruta for skoleåret 2020-2021 ligger HER!

Alle lærere på barneskolene i Råde på kurs

Digitale ferdigheter er en viktig forutsetning for videre læring og for aktiv deltakelse i et arbeidsliv og et samfunn i stadig endring. Den digitale utviklingen har endret mange av premissene for lesing, skriving, regning og muntlige uttrykksformer. Derfor er digitale ferdigheter en naturlig del av grunnlaget for læringsarbeid både i og på tvers av faglige emner. Dette gir muligheter for nye læringsstrategier, men stiller også økte krav til dømmekraft. Grunnskolen sitt oppdrag går ut på å forberede elevene til å mestre samfunnet. Målsetningen når Karlshus skole tar i bruk iPad i undervisningen er å øke elevenes motivasjon og mestring, samt å bedre elevenes kompetanse i de grunnleggende ferdighetene.

Alle lærerne blir kurset i pedagogisk bruk av iPad i opplæringen :)

7.trinns avslutning 2019

Den siste uken før sommerferie...

60-års jubileum - full fest for å feire at skolen vår ble 60 år!

Fotballturneringen er en fast tradisjon - også i år skapte den aktivitet og glede!

Førskoledag

39 spente barn møtte opp på førskoledag 3.juni. De fikk møte sine lærere og skolens ledelse.

Dagen innebar samlingsstund, arbeid med skoleoppgaver, lunsj, friminutt og utdeling av den oransje skolesekken.

Vi gleder oss til at alle disse flotte barna skal bli elever i august!

Lunsj i 7c

En mor i klassen overrasket elevene med deilig, varm lunsj i dag! Hun benyttet seg av kjøkkenet på personalrommet, og kokkelerte i vei :) Nydelig mat og fornøyde elever.

Den kulturelle skolesekken - 6.trinn

Trykk! Lino. Grafikkverksted med linosnitt.

I vår digitale tidsalder hvor både tekst og bilder kan spres i det uendelige, til og med uten først å trykkes, gir denne produksjonen en håndgripelig kjennskap til opprinnelsen for å spre og dele. Målet med tilbudet er å gi elevene innsikt i, og erfaring med grafiske teknikker.

Grafikk er oppstått av behovet for å mangfoldiggjøre og spre bilder og tekst, og boktrykkerkunsten er direkte utviklet av tresnittet. Workshopen gir en innføring i de ulike grafiske teknikkene.

Elevene lærer seg teknisk innfallsvinkling til mediet, hvordan man kan arbeide, litt materialkunnskap, trykking og presentasjon. Det er åpent for elevene å jobbe fritt med bilder og /eller tekst. Det kreative aspektet med å arbeide i dette mediet åpner opp for nye spennende muligheter og tankeganger samt gi et innblikk i kunstens verden.

Ungt Entreprenørskap 7.trinn

Entreprenørskap er evnen til å se muligheter og gjøre noe med dem. Det handler om å tørre og ville omsette ideer til praktisk handling. Evnen til entreprenørskap kan trenes, og UE jobber derfor for at flest mulig elever og studenter skal få entreprenørskapsopplæring.

SMART handler om å kunne anvende kunnskap og kreativitet til å se nye muligheter. Vi er ikke født smarte. Det kan og må trenes. –Gjennom SMART får elevene skape verdier. De lærer ved å gjøre når de trener kreativiteten, samarbeider og løser problemer som ikke har en fasit. Elevene har lett etter store og små problemer lokalt og globalt, og deretter tenkt ut nye løsninger på problemene.

Klikk for stort bilde

Vinnerne på Karlshus skole ble Dan William, Dan Zoylo og Nathan. De skal representere skolen på Smartingen på Høyskolen i Østfold i april!

SKØYTEDISCO

Fredag 25.januar ble det skøytedisco i storefri! Det ble i tillegg servert vafler og varm saft! God stemning og glade elever!

Kanonballturnering

Torsdag 15.11 og fredag 16.11 var det duket for den årlige kanonballturneringen på Karlshus skole. Alle elevene var i aksjon, og turneringen ble ledet av Knut, Christian og Marius.

De eldste elevene fikk spille sluttspill, og til slutt var det 7c som gikk av med seieren!

Artikkelliste