Egenberedskapsuka 2023

Egenberedskapsuka 2023 arrangeres i uke 44 (30. oktober – 5. november).

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler at alle landets husstander styrker sin egenberedskap. Egenberedskapsuka arrangeres av DSB i samarbeid med kommuner, statsforvaltere og sivilforsvarsdistrikter over hele landet.

Tema for årets utgave av Egenberedskapsuka er ØVE. Råde kommune oppfordrer alle innbyggere til å øve og ta nødvendige grep for å styrke egenberedskapen.

Kvinne sitter forran peisen i mørket. Hun har på hodelykt - Klikk for stort bildeEgenberedskapsuka arrangeres i uke 44. Foto: Simen Prestaasen/DSB

Du er en del av Norges beredskap

Ved store hendelser og kriser som rammer mange, kan ikke alle få hjelper med en gang. Da må myndighetene prioritere hjelp til dem som trenger det mest.

Det betyr at mange innbyggere må være forberedt på å klare seg selv noen dager hvis de mister strømmen, telefon-/internettforbindelsen, tilgangen på rent drikkevann – eller det blir vanskelig å komme seg ut for å handle.

På sikkerhverdag.no finnes fire enkle øvelser alle kan gjennomføre på mobilen, og mange gode tips om hvordan man kan dekke de grunnleggende behovene i en krisesituasjon.

TEST DIN EGENBEREDSKAP