Uværet Hans er på vei - ventes mye nedbør

Søndag har Meteorologisk institutt (MET) og NVE oppgradert sine farevarsler på rødt nivå for store deler av Sør-Norge. Årsaken er ekstremværet Hans som vil bringe med seg vind og ekstremt mye regn mandag 7. august og tirsdag 8. august. Råde kommune oppfordrer våre innbyggere og husstander om å gjøre nødvendige og gode forebyggende tiltak, for å hindre skader og andre konsekvenser av overvann og flomlignende situasjoner.

Foto: menneske på strand med paraply og regnjakke - Klikk for stort bildeDet ventes mye nedbør mandag og tirsdag. Pexels.com

- Dette er en svært sjelden og alvorlig situasjon som kan føre til omfattende konsekvenser og skader som vil kunne påvirke svært mange, sier Siri Ane Hestad, jordskredvakt i NVE.

Svært alvorlige konsekvenser

Det er ventet alvorlige hendelser flere steder, og store skader på eiendom og infrastruktur. Svært mange kan bli berørtbåde på egen eiendom eller der man oppholder seg. Vi venter at det mange steder blir redusert framkommelighet på vei og bane. Dette er en situasjon vi aldri har opplevd før.

- Det er meldt så mye regn at vi venter svært mange skredhendelser, hvor flere kan føre til store konsekvenser, på bebyggelse, veg eller jernbane, sier Siri Ane Hestad, jordskredvakt i NVE. Hold deg unna bratte skråninger, samt bekker og elveløp med stor vannføring, tilføyer Hestad.

- Det vil bli omfattende oversvømmelser, erosjonsskader og flomskader på bebyggelse og infrastruktur, sier Tuomo Saloranta, flomvakt i NVE. Det er viktig at alle er forberedt, for eksempel ved å sikre og flytte utsatte verdier bort fra flomutsatte områder (f.eks. biler, campingvogner etc langs elver og bekker), tilføyer Saloranta.

Vær forberedt!

Beredskapsmyndigheter og publikum må være forberedt på at også bebyggelse og infrastruktur kan bli utsatt for alvorlige hendelser.

• Vi anbefaler alle om å følge med på varsom.no og forholde seg til informasjon som blir gitt fra den enkelte kommune.
  • Følg med på værradar på varsom.no eller yr.no.
  • Hold deg oppdatert på varslene fra varsom.no de nærmeste dagene. Alle naturfarevarslene, inkludert varslene fra MET, finner du på. Varslene oppdateres flere ganger i døgnet og du kan abonnere på varslene på sms/e-post (tjenesten er gratis).
  • Ikke oppsøk elver med stor vannføring og områder der det har gått skred. Flytt eller sikre verdier i utsatte områder.
  • Vær klar over at fremkommeligheter kan være redusert og veier kan bli stengt på kort varsel. Unødvendig ferdsel bør unngås. Sjekk veimeldinger på 175.no, eller ring vegtrafikksentralen på 175.

Om du som privatperson er bekymret for din situasjon lokalt:

• ta kontakt med kommunen hvis du skal melde om en hendelse
  • kontakt politiet (112) dersom det er fare for liv og helse.
  • kontakt ditt nettselskap eller fjernvarmeleverandør om du opplever strømbrudd eller fjernvarmebrudd