Vann og avløpsprosjektet etter Hovedplan er klart til bruk

VA-prosjektet Ringledning sikrer god tilgang til vann i hele Råde. Prosjektering ble startet i høsten 2018 og oppstarten av prosjektet var sommeren 2021. Totalt har prosjektet kostet mellom 120 og 130 millioner kr. Ringledningen ble sammenkoblet og satt klar mandag 19. juni. Nå markeres prosjektet som ferdig!

Hans Spydevold og Lars-Erik Thoresen viser på kartet hvor ringledningen går. - Klikk for stort bildeHans Spydevold i samfunnsutvalget og Lars-Erik Thoresen i Råde kommune viser på kartet hvor ringledningen går. Amalie Klevås Håkonsen

Klart for innbyggere og hytteeiere til å koble seg på anlegget

- Vi er så glade for at prosjektet er ferdig og at innbyggere og hytteeiere nå kan koble seg på, forteller en fornøyd Harald Spydevold, leder i samfunnsutvalget i Råde kommune.

Det ligger omtrent 900 hytter på Oven, og flere hytteeierere, har gått sammen for å lage vann og avløps-lag for å samarbeide om å få vann til hyttene. Råde kommune vil nå informere rørleggere og bransjen om at kommunens anlegg er ferdig, og klart til påkobling.

- Det har allerede kommet inn noen søknader om å koble seg på, forteller Geir Flote, virksomhetsleder miljø, plan og teknikk.

Graving av ledninger - Klikk for stort bildeProsjekt Råde stasjon til Strømnesåsen Lars-Erik Thoresen

Sikrer god tilgang til vann

- Prosjektet sikrer god tilgang til vann til alle i hele Råde, forteller prosjektleder Lars-Erik Thoresen fra Råde kommune.

Det skal nå bli slutt på at innbyggere i Saltnes skal trenge å hente vann i kanner. Det er 2 to-veis hovedforsyninger som sikrer at vannet kommer frem. Etter påkoblingen er det målt vesentlig høyere trykk ved ledningene i Kråkstadfjorden, så vannet skal komme fram dit det skal.

Råde kommune ønsker med sine VA-anlegg å:

• øke sikkerheten i vannforsyningen
  • sikre vannkvalitet til forbruker
  • minimere forurensingsutslipp
  • optimere transport av avløpsvann til renseanlegg
  • redusere risiko for oversvømmelser

Fire prosjekter

Ringledningsprosjektet består av 5 mindre prosjekter. Disse er: Prosjekt Akersbekken, Prosjekt Enebekk, Prosjekt Tombveien fra Råde stasjon til Strømnesåsen, Prosjekt Saltnes-Helgerød og Prosjekt Helgerød-E6. Lars-Erik Thoresen fra Råde kommune har vært prosjektleder i alle prosjektene. Multiconsult og Cowi har prosjektert.

• Prosjekt Akersbekken: Her ble det bygget vann og avløp med fiber fra Tomb til Akersbekken.
  • Prosjekt Enebekk: Her ble det bygget vann og avløp med fiber. Fra Tombveien til Solvanggata.
  • Prosjekt Tombveien fra Råde stasjon til Strømnesåsen: Her ble det bygget nye vann og avløpsledninger med fiber.
  • Prosjekt Saltnes-Helgerød: Her ble det bygget vann fra Odalsveien til Helgerød. Avløp fra Helgerød til Hestevold renseanlegg. Fiber er lagt fra Odalsveien til Helgerød.
  • Prosjekt Helgerød-E6: Vann og avløp fra Helgerød til E6 ved Movar. Fiberrør er også lagt.

- Råde kommune har hatt en utrolig dyktig prosjektleder i Lars-Erik Thoresen, skryter Harald Spydevold, leder av samfunnsutvalget. Det har vært godt samarbeid mellom kommunen og de ulike aktørene i hele prosjektperioden.

Miljøtiltak for Oslofjorden

I arbeidet med graving av nye rør har det blitt ryddet vekk en del eldre VA-løsninger. Nå kommer vann og kloakk dit det skal, istedenfor ut i naturen.

I Kråkstadfjorden er det lagt en synkeledning. Tradisjonelt brukes betongelementer på disse, men i Råde er det lagt moderne «Sesu pipes» som er ferdig vektet. Ledningene er glatte, slik at blant annet fiskeutstyr ikke skal sette seg fast.

- Oppgraderingen av VA-nettet er et fantastisk miljøtiltak for Oslofjorden og for alle oss som bruker naturen vi har i Råde, forteller Lars-Erik Thoresen. Han legger til at sikker vannforsyning og avløpshåndtering for begrensning av forurensning av sjø og vassdrag er svært viktig for ivaretakelse av menneskers helse, trivsel, sikkerhet og et godt miljø.

Sjøledning fra Saltnes til Oven - Klikk for stort bildeSjøledning fra Saltnes til Oven Lars-Erik Thoresen