Verdensdagen for psykisk helse: åpen kafé

10. oktober markerer Råde kommune verdensdagen for psykisk helse. Årets tema er «Vi trenger å høre til. #lagplass».

Logo til Verdensdagen for psykisk helse - Klikk for stort bilde Verdensdagen for psykisk helse

Årets tema for Verdensdagen for psykisk helse

Hver femte person i Norge har få eller ingen å vende seg til når de har det vanskelig, og det er flere som er ensomme nå enn før pandemien. For sårbare og marginaliserte grupper, er utenforskapet enda større. Forskning viser at det å gjøre noe meningsfullt sammen med andre er viktig for å motvirke ensomhet, utenforskap og psykiske belastninger, spesielt i urolige tider. Er arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen?

I fjor ble det oppfordret til å skape flere møteplasser. 3000 skoler, arbeidsplasser, organisasjoner, kommuner, fagmiljøer og privatpersoner tok denne oppfordringen på strak arm og skapte sosiale møtepunkter på kryss og tvers i landet. Det synes, og det betyr noe. Men vi blir ikke automatisk mindre ensomme, bare vi møtes.

I 2023 skal vi derfor å jobbe for å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende. Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å lage plass til flere. #lagplass

Åpen kafé i Eldrebølgens lokaler

Alle kommunens innbyggere inviteres til åpen kafé 10. oktober fra kl. 13:00-15:00 i Eldrebølgen sine lokaler (Mosseveien 10, 1640 Råde, 2 etg. over apoteket i Karlshus). Eventuelle gjester er selvfølgelig også velkomne. Det blir servert gratis kaffe, saft og noe å bite i. Velkommen!

I samarbeid med

·       Eldrebølgen (www.ebir.no)

·       Råde selskapsmat,

·       Oluf Lorentzen AS og

·       Rema 1000

Se nettsidene til Verdensdagen for psykisk helse for mer informasjon.