Handlingsplan mot vold i nære relasjoner

Illutrasjonsbilde av mann og kvinne som sitter på brygge og ser ut over havet. Bildet er i svart hvitt, og det er et rødt hjerte nærmest. - Klikk for stort bilde Uten vold

Kommunene Moss, Våler og Råde har sammen laget handlingsplanen «Uten vold», planen er vedtatt i alle tre kommunestyrer, og er førende for arbeidet mot vold i alle kommunene. Handlingsplanen skal være et verktøy for å styrke og samordne innsatsen mot vold i nære relasjoner.

Om vold i nære relasjoner

Vold i nære relasjoner omfatter ulike former for vold og overgrep mellom nåværende og tidligere familiemedlemmer. Til dette regnes samlivspartnere, barn, søsken og foreldre eller andre som lever i stabilt bofellesskap. Begrepet omfatter også barn som er vitne til volden. Negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse faller også inn under begrepet. Det skilles mellom vold hvor den som utøver er i nær relasjon til den utsatte, og vold utenfor nære relasjoner.

Vi kan ikke akseptere vold, heller ikke den som foregår i det private rom. Det er et offentlig ansvar å bidra til å forebygge og hindre vold i alle grupper av befolkningen. Rundt 150 000 mennesker opplever vold i nære relasjoner hvert år. Det er kvinner som i all hovedsak utsettes for den grove og gjentakende partnervolden og seksualisert vold. Kunnskap og bevissthet om at vold i nære relasjoner også rammer menn er stadig økende. 137 menn bodde på krisesenter i 2020.

Lokale føringer

Det kommunale tjenesteapparatet er gjennom lov pålagt et ansvar for å avdekke, begrense og avhjelpe skadevirkningene av vold i nære relasjoner. Når vold avdekkes skal kommunens tjenesteapparat kunne bidra med riktig hjelp til rett tid både overfor utsatte, berørte og voldsutøver. Arbeidet med forebygging, avdekking og tiltak knyttet til vold i nære relasjoner er sektorovergripende, og har særlige utfordringer som kommunen må sikre gjennom helhetlige tiltak.

Handlingsplan - Uten vold (PDF, 497 kB)